‘Ik mag nog niet naar buiten’

‘Ik mag nog niet naar buiten’

Mijn naam is Nancy en ik ben werkzaam bij Vanboeijen op de locatie de Poolster in Hoogeveen. Hier bied ik begeleiding aan cliënten met een matig tot ernstig verstandelijke beperking. Een doelgroep dat hard getroffen is door alle Coronamaatregelen. Ik ben gevraagd om een stukje te schrijven over hoe wij omgaan met het Coronavirus.

In maart gingen wij in Lockdown, dit betekent dat de cliënten geen familie meer mochten ontvangen, niet meer naar hun dagbesteding mogen en hun hobby’s niet meer kunnen uitoefenen. Dit was natuurlijk een grote klap voor een doelgroep die baadt heeft bij structuur en regelmaat. Ook hebben deze cliënten behoefte aan duidelijkheid en bevestiging maar hoe kan je dit geven als je zelf ook niet weet hoe lang deze maatregelen nog in stand blijven? Ons antwoord blijft dan maar: ‘Rutte bepaald wanneer wij weer naar buiten mogen.’

De dagen van de cliënten zijn hierdoor erg veranderd. Bijna 24 uur per dag zitten ze in hetzelfde gebouw met dezelfde mensen om zich heen. Waar ze normaal naar de dagbesteding zouden gaan, boodschappen gingen doen, zwemmen in de Dolfijn, sporten in de Magneet of in het weekend naar hun ouders gingen, kunnen ze nu alleen een rondje door de wijk lopen. Dit geldt natuurlijk voor een groot deel van Nederland, maar het grote verschil met deze doelgroep is dat je ze niet duidelijk kan maken waarom deze maatregelen er zijn en waarom ze zo belangrijk zijn om uit te voeren.

Sommige maatregelen zijn voor ons niet haalbaar om uit te voeren tijdens ons werk. Zoals de anderhalve meter afstand. Wij bieden begeleiding bij de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen. Denk hierbij aan tandenpoetsen, wassen en aankleden enzovoorts.

Ik vind het heel mooi om te zien hoe snel iedereen zich aanpast naar deze situatie. Mijn collega’s van de dagbesteding werken nu bij ons op de woning om de cliënten toch een zinvolle dag invulling te geven. Het vraagt van hun heel veel flexibiliteit en creativiteit. Met maar 1/3 van de spullen die ze normaal tot hun beschikking hadden moeten zij nu elke dag weer iets bedenken om de dagen van de cliënten invulling te geven. Bovendien kende zij de helft van de cliënten alleen nog maar bij naam. Iedere cliënt heeft weer een andere begeleidingsstijl nodig, waar je soms pas na maanden je draai in hebt gevonden. Zij werden zo in het diepe gegooid. Dit vraagt dus heel veel aanpassingsvermogen van de begeleiders en cliënten.

Alle begeleiders hebben extra werk op hun bordje gekregen. Zij moesten voor hun cliënten noodplannen opstellen met daarin een beschrijving wat er moet gebeuren als cliënten ziek worden en hoe wij ze dan begeleiding moeten bieden in quarantaine.

Vergaderingen gaan nu allemaal via de laptop. Dit betekent dat het contact erg onpersoonlijk is. Vooral als het gaat om een persoonlijkplan bespreking waar normaal gesproken familie altijd bij zit.

Ook hebben wij online voorlichting gehad over het Coronavirus en hoe wij hygiënisch moeten handelen.

Wij ontvangen heel veel kaartjes, bloemen en lekkere dingen van verwanten. Ze willen ons allemaal een hart onder de riem steken. Het moet toch verschrikkelijk zijn om je eigen zoon, dochter, broer of zus zo lang te moeten missen. Er zijn momenten waar wij als begeleiders ook onze tranen moeten wegslikken als wij zien hoe cliënten en verwanten zichtbaar geëmotioneerd zijn. Gelukkig leven we in een tijd waar wij kunnen Skypen of Facetimen. Daar wordt op dit moment veel gebruik van gemaakt.

Maar ondanks alles proberen wij er toch elke dag een feestje van te maken. Ali-B, Judeska en Poke zijn met hun liedje ‘Anderhalf’ regelmatig in onze huiskamers te horen. Ook wordt er veel gezwaaid naar onze buren. Van hun ontvangen wij ook hele lekkere dingen. Wij vinden het heel erg leuk om kaartjes te ontvangen! (Deze blijven wel eerst 24 uur in quarantaine).

Dus wil jij een kaartje sturen naar onze cliënten kan dat naar: Poolster 29, 7904 CS Hoogeveen.

 

 

1 Reactie
  • Gea
    Geplaatst op 20:13h, 13 mei Beantwoorden

    Mooi geschreven! Vast herkenbaar voor veel collega s en familie van clienten

Geef een reactie